Mi is a Fordított
Osztályterem?
A fordított tanulás lényege az, hogy a szokványos oktatási
módszert – tanár az órán leadja a tananyagot, majd házi feladatot oszt ki,
tehát az órán megtanultakat otthon kell gyakorolni – megfordítja.
Hagyományos oktatási
módszer
Nem kell hosszasan ecsetelni, hogy egy tanár általi oktatott
óra hogy néz ki. Először is drága. Kell a tanár – ha szerencsések vagyunk,
akkor egy jó és hiteles tanár – kell egy terem, világítás, esetleg fűtés. Egy
bizonyos időpontban történik az oktatás, amikor az összes tanulónak szintén ott
kell lenni. Ha mégsem tud ott lenni, akkor lemarad az egyszeri és
megismételhetetlen élményről, a tanár előadásáról, és legfeljebb egy
szorgalmasan jegyzetelő osztálytársától tudja elkérni az óra lényeges pontjait
– ami nyilván nem fogja visszaadni azt az élményt, amit egy jó és magával
ragadó tanár tud adni a tanulóinak.
Az is tudott, hogy senki nem tud folyamatosan hosszasan figyelni,
időnként el fog kalandozni a figyelme. Egy felnőtt ember átlagosan húsz percig
tud egyfolytában figyelni, ezután rövid időre kikapcsol. Gyerekeknél ez az idő
rövidebb, természetesen. Ha a rövid pihenő, elkalandozó szakaszra esik egy
kritikusan fontos információ, akkor erről a tudásdarabról lemarad. Amikor visszakapcsol,
lehet hogy érzékeli, hogy valami nem stimmel, és figyel, hátha megérti a
továbbiakból a lényeget, de megeshet, hogy ez a pillanat örökre elveszik, ez a
lépcsőfok lyukas marad az egymásra építkező ismeretek létráján, ami
bizonytalanságot és diszkomfort érzetet okoz.
Hazamegy házi feladatot írni, ahol töri a fejét: hogy is
volt ez igazából? És ha a kimaradt pont egy fontos momentum, akkor bizony
törheti a fejét. Hallott már bárki is olyan tanulóról, aki lelkendezett, hogy
házi feladatot kapott, és boldogan fogott neki?
Ha túl sok foghíj ékelődik be az ismeretek láncolatába,
akkor egyre csak nő a frusztráció, és sok esetben a tanuló, ha teheti, többet
nem megy erre az órára, vagy látványosan elkezdi utálni, ha mégis kötelező.
Mit jelent ezzel
szemben a fordított osztályterem módszere?
A tanuló az elméleti anyagot a tényleges óra előtt önállóan sajátítja
el. Ennek több formája is létezik: az elméleti ismeretek tetszés szerint könyvből
vagy online tananyagból is megismerhetőek. A tanár akár fel is veheti videóra az
elméleti ismereteket, és megoszthatja a tanítványaival egy videós portálon
(ezekről később még bővebben írok).
Miért jó ez? Először is, a tanuló megválaszthatja a számára
megfelelő időpontot. Ha valamit nem ért, vissza tudja tekerni a filmet, és újra
meg tudja nézni az előadás kevésbé érthető pontját. Bármikor a későbbiek során
újra meg tudja nézni az anyagot, és felfrissítheti a tudását.
A tényleges gyakorlati órán így nem kell az egész elméleti
tudást átadnia a tanárnak, hiszen ennek az erős alapjait már elsajátították a
tanulók. Elég a lényeges pontokat végigvennie, magyaráznia, és a kevésbé
egyértelmű részekre rá tudnak kérdezni a tanulók. Témától függően pedig itt
következhet a gyakorlat, amikor az elméleti tudást átültetik a gyakorlatba, és
ezzel beépülhet az ismeret a hosszú távú memóriába.
Ezáltal, szemben a hagyományos oktatási módszerrel, nagyobb
eséllyel jut el a teljes elméleti információ a tanulókhoz, amit a költséges és
időigényes gyakorlati órán már nem kell teljes egészében átadnia a tanárnak,
több időt szentelhet a gyakorlati alkalmazásra, ami jelentősen megnöveli az
tudás elsajátításának az esélyét, itt kérdezhet a tanuló, kevesebb a
nem-értésből eredő frusztráció, élvezetesebb a téma, több idő marad a
gyakorlásra.
Nézzünk egy egyszerű
példát:
Angol nyelvtanítás
A hagyományos módszer szerint a tanár megismerteti az új
szavakat, elmagyarázza a nyelvtani szabályt, és ha marad egy kis ideje, akkor
pár szituációs párbeszédet is megpróbál belesűríteni az óra végébe. Akinek nem
sikerült megértenie az új koncepciót, vagy megjegyezni az új szavakat, az óra
végi gyakorláson nagy valószínűséggel nem fog részt venni, és erősen reméli,
hogy nem kell mindenki előtt megszólalnia.
Ezzel szemben a fordított tanítás során, videós tananyagból
már az óra előtt megismerkednek a tanulók az új szavakkal és a nyelvtani szabály
alapjaival, pár példát már előre meg tudnak nézni, majd az egész óra az aktív
gyakorlásra, a kivételekre, a kiejtésre és az új fordulatok, szavak beágyazására
tud fókuszálni, és azok is részt tudnak venni, akik lassabban ismerkednek meg
egy új szóval vagy nyelvtani koncepcióval.
Egy 2012-es felmérés
szerint, amiben 453, fordított osztályterem módszert kipróbáló tanárt kérdeztek
meg:
Hatása a tanárokra:
a tanítás élvezete:
88% - élvezetesebbnek találta az oktatást
46% - pedig úgy érezte, hogy jelentősen több öröme van a
tanításban
Hatása a tanulókra:
67% -kal nőttek a vizsgaeredmények
80%-kal javult a tanulók hozzáállása a tanuláshoz
„10 éve tanítok
matematikát, de még soha nem láttam a diákjaimat ilyen keményen dolgozni, és
ennyit tanulni.”
„Fordított tanítás
alkalmazásával drasztikusan megnőtt az érdemi interakciók száma az egyes
tanulók részéről.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése