2015. január 27., kedd

Fordított osztályterem - Flipped Learning

Mi is a Fordított Osztályterem?

A fordított tanulás lényege az, hogy a szokványos oktatási módszert – tanár az órán leadja a tananyagot, majd házi feladatot oszt ki, tehát az órán megtanultakat otthon kell gyakorolni – megfordítja.

Hagyományos oktatási módszer

Nem kell hosszasan ecsetelni, hogy egy tanár általi oktatott óra hogy néz ki. Először is drága. Kell a tanár – ha szerencsések vagyunk, akkor egy jó és hiteles tanár – kell egy terem, világítás, esetleg fűtés. Egy bizonyos időpontban történik az oktatás, amikor az összes tanulónak szintén ott kell lenni. Ha mégsem tud ott lenni, akkor lemarad az egyszeri és megismételhetetlen élményről, a tanár előadásáról, és legfeljebb egy szorgalmasan jegyzetelő osztálytársától tudja elkérni az óra lényeges pontjait – ami nyilván nem fogja visszaadni azt az élményt, amit egy jó és magával ragadó tanár tud adni a tanulóinak.

Az is tudott, hogy senki nem tud folyamatosan hosszasan figyelni, időnként el fog kalandozni a figyelme. Egy felnőtt ember átlagosan húsz percig tud egyfolytában figyelni, ezután rövid időre kikapcsol. Gyerekeknél ez az idő rövidebb, természetesen. Ha a rövid pihenő, elkalandozó szakaszra esik egy kritikusan fontos információ, akkor erről a tudásdarabról lemarad. Amikor visszakapcsol, lehet hogy érzékeli, hogy valami nem stimmel, és figyel, hátha megérti a továbbiakból a lényeget, de megeshet, hogy ez a pillanat örökre elveszik, ez a lépcsőfok lyukas marad az egymásra építkező ismeretek létráján, ami bizonytalanságot és diszkomfort érzetet okoz.

Hazamegy házi feladatot írni, ahol töri a fejét: hogy is volt ez igazából? És ha a kimaradt pont egy fontos momentum, akkor bizony törheti a fejét. Hallott már bárki is olyan tanulóról, aki lelkendezett, hogy házi feladatot kapott, és boldogan fogott neki?
Ha túl sok foghíj ékelődik be az ismeretek láncolatába, akkor egyre csak nő a frusztráció, és sok esetben a tanuló, ha teheti, többet nem megy erre az órára, vagy látványosan elkezdi utálni, ha mégis kötelező.

Mit jelent ezzel szemben a fordított osztályterem módszere?

A tanuló az elméleti anyagot a tényleges óra előtt önállóan sajátítja el. Ennek több formája is létezik: az elméleti ismeretek tetszés szerint könyvből vagy online tananyagból is megismerhetőek. A tanár akár fel is veheti videóra az elméleti ismereteket, és megoszthatja a tanítványaival egy videós portálon (ezekről később még bővebben írok).
Miért jó ez? Először is, a tanuló megválaszthatja a számára megfelelő időpontot. Ha valamit nem ért, vissza tudja tekerni a filmet, és újra meg tudja nézni az előadás kevésbé érthető pontját. Bármikor a későbbiek során újra meg tudja nézni az anyagot, és felfrissítheti a tudását.

A tényleges gyakorlati órán így nem kell az egész elméleti tudást átadnia a tanárnak, hiszen ennek az erős alapjait már elsajátították a tanulók. Elég a lényeges pontokat végigvennie, magyaráznia, és a kevésbé egyértelmű részekre rá tudnak kérdezni a tanulók. Témától függően pedig itt következhet a gyakorlat, amikor az elméleti tudást átültetik a gyakorlatba, és ezzel beépülhet az ismeret a hosszú távú memóriába.
Ezáltal, szemben a hagyományos oktatási módszerrel, nagyobb eséllyel jut el a teljes elméleti információ a tanulókhoz, amit a költséges és időigényes gyakorlati órán már nem kell teljes egészében átadnia a tanárnak, több időt szentelhet a gyakorlati alkalmazásra, ami jelentősen megnöveli az tudás elsajátításának az esélyét, itt kérdezhet a tanuló, kevesebb a nem-értésből eredő frusztráció, élvezetesebb a téma, több idő marad a gyakorlásra.

Nézzünk egy egyszerű példát:

Angol nyelvtanítás

A hagyományos módszer szerint a tanár megismerteti az új szavakat, elmagyarázza a nyelvtani szabályt, és ha marad egy kis ideje, akkor pár szituációs párbeszédet is megpróbál belesűríteni az óra végébe. Akinek nem sikerült megértenie az új koncepciót, vagy megjegyezni az új szavakat, az óra végi gyakorláson nagy valószínűséggel nem fog részt venni, és erősen reméli, hogy nem kell mindenki előtt megszólalnia.
Ezzel szemben a fordított tanítás során, videós tananyagból már az óra előtt megismerkednek a tanulók az új szavakkal és a nyelvtani szabály alapjaival, pár példát már előre meg tudnak nézni, majd az egész óra az aktív gyakorlásra, a kivételekre, a kiejtésre és az új fordulatok, szavak beágyazására tud fókuszálni, és azok is részt tudnak venni, akik lassabban ismerkednek meg egy új szóval vagy nyelvtani koncepcióval.

Egy 2012-es felmérés szerint, amiben 453, fordított osztályterem módszert kipróbáló tanárt kérdeztek meg:

Hatása a tanárokra:

a tanítás élvezete:
88% - élvezetesebbnek találta az oktatást
46% - pedig úgy érezte, hogy jelentősen több öröme van a tanításban

Hatása a tanulókra:

67% -kal nőttek a vizsgaeredmények
80%-kal javult a tanulók hozzáállása a tanuláshoz

„10 éve tanítok matematikát, de még soha nem láttam a diákjaimat ilyen keményen dolgozni, és ennyit tanulni.”


„Fordított tanítás alkalmazásával drasztikusan megnőtt az érdemi interakciók száma az egyes tanulók részéről.”


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése